Založ si blog

Súdnosť Štefana Harabína životopis, či súbor príbehov ?

Keď sa sudca najvyššieho súdu Štefan Harabín vyjadril, že pripravuje svoje pamäte neočakával som, že vyjdu tak skoro. A tak sa mi pri jednej zo svojích štandardných návštev kníhkupectva hneď pri vchode naskytol pohľad na knihu s obalom, na ktorom doslova tróni Štefan Harabín. Názov knihy ma neprekvapil – Súdnosť. Ako inak by mal nazvať svoju knihu asi najznámejší a zároveň aj najkontroverznejší sudca na slovensku. Dvakrát predseda Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a s tým spojená aj funkcia predsedu Súdnej rady (1998-2003 a 2009-2014) a v rokoch 2006 až 2009 podpredseda vlády pre legislatívu a minister spravodlivosti. A tak som tento titul zo zvedavosťou čo sa v ňom dočítam kúpil.

Už hore spomenutý obal knihy na mňa zapôsobil, nevedel som, že je to upravená podoba sochy prezidenta USA Abrahama Lincolna. To som sa dozvedel neskôr. Pôsobí vážne aj komický zároveň. Očakávania som mal viac od toho čo nájdem vo vnútri knihy. Štefan Harabín je známi tým, že si nedáva servítku pred ústa a je len málo ľudí vo verejnom priestore čo to od neho ešte neschytalo.

Kniha nie je písaná ako štandardný životopis od kolísky až po súčasnosť. Je to skôr séria vybraných príbehov zo života sudcu. Jeden príbeh jedná krátka kapitola. Príbehy na seba časovo nenadväzujú. Obdobia sa striedajú, aby sme po ich prečítaní nadobudli celkový obraz o živote a najdôležitejších udalostiach zo života sudcu. V knihe sa dozvieme o jeho detstve, vzťahu k obom rodičom o tom aký vplyv na neho mala ich výchova do budúcna. O jeho zahraničných cestách do Srbska, Arménska, či do Vatikánu. Tu sa dozvieme jeho pohľad na bombardovanie Srbska,  jeho vplyv na uzákonenie zákona o  Armenskej genocíde v Slovenskom parlamente, či pohľad na cirkev . Spomenuté sú aj niektoré zážitky a prípady zo súdnej siene, ako napríklad súd s mníchom, ale dozvieme sa aj niečo zo zákulisia okresného súdu v Poprade v časoch minulých. Nechýbajú ani príbehy z čias keď bol ministrom spravodlivosti. Jeho pohľad na súdnictvo, výkon trestu a podobne. Zaujali má jeho zážitky z návštevy väzníc. Až mýticky charakter ma kapitola v ktorej sudca opisuje svoj sen v ktorom sa rozpráva a obhajuje svoj sudcovský stav a pozemskú spravodlivosť pravdepodobne pred bohom. Vlastná obhajoba v kauze nahrávky zo Sadikym bola povinná jazda. Posledné dve kapitoly prvej časti knihy sú venované pohľadom syna Braňa na svojho otca a manželky Gabiky na svojho manžela.

Kniha má aj druhu krátku časť. V nej sú tri články a právnicky pohľad sudcu na naše medzinárodné zmluvy a medzinárodné smerovanie slovenska. Písane sú dosť náročným právnickým jazykom, ale dá sa s toho vyjsť. Kto pozná jeho názory neprekvapia.

Ako to zhodnotiť na záver? Štefan Harabín demonštroval svoju suverenitu  vycibreným jazykovým prejavom. Kto pozná, či niekedy videl jeho videá na youtube, či počul jeho reláciu s Harabínom o práve, tak naší politici s toho vyšli ešte dosť suchý.Najhoršie obišiel samozrejme Lipšic a neočakávane Kiska bol nespomenutý. Osobne som čakal väčšiu tvrdosť k ním. Určite to nie je komplexný životopis, ale skôr súbor príbehov, ktoré si autor vybral na vykreslenie vlastnej osobnosti. Myslím si, že po prečítaní knihy si jeho fanúšikovia aj oponenti nájdu dosť veci na svoje utvrdenie sa vo svojom pohľade na autora. Čo sa týka spájania knihy s jeho predvolebnou kampaňou, neverím jeho slovám, že je to náhoda. Skôr premyslený krok. Na druhej strane som rád, že sa na niečo také odhodlal. Očakával by som podobný krok aj od iných bývalých, či súčasných mocných u nás, zo všetkých strán, aby nám odhalili svoje myšlienkové pochody, či názory na situácie ktorých boli svedkami. Či už s nimi budeme súhlasiť alebo nie. Tento môj pohľad vyjadruje účasť prezidenta Schustera na krste knihy, ktorý i keď bol pravdepodobne jeho názorový oponent, tak s úcty k úradu, ktorý autor zastával prišiel. Štefan Harabín mi nedal odpovede na všetky otázky čo som na jeho život mal, ale na druhej strane i tak som sa o ňom dozvedel niečo nové.

 

HC Winter Blizzard Parchovany 2022/2023

02.05.2023

Uplynula sezóna 2022/2023 bola pre HC Parchovany úspešná a teraz v čase medzi skončením sezóny a majstrovstvami sveta je ideálny čas na poohliadnutie sa za predošlým ročníkom. Bola to už naša “šťastná” trinásta sezóna organizovaného hokeja v Parchovanoch. Začala sa na prelome augusta a septembra. Gro sezóny tvorili sobotné zápasy medzi žltými (červenými) a [...]

Alžbeta II.

09.09.2022

8.September 2022 sa navždy zapíše úmrtím najdlhšie vládnucej ženy na kráľovskom tróne. Alžbeta II. včera vydýchla naposledy. Pôvodne sa vôbec nepredpokladalo že sa raz stane kráľovná. Ale ako sa to často v minulosti stávalo najschopnejší monarchovia nemali byť dediči trónu, tak sa tento príbeh udial aj v jej prípade. Po smrti jej deda Juraja V. na trón nastúpil jej [...]

Ráno

20.08.2022

Krásne sobotne ráno malo špeciálnu príchuť keď prvá vec ktorú som si uvedomil je nefunkčná nabíjačka na telefón. Mama mia! Nie žeby sa mi chcelo ale musel som ísť do mesta. V kútiku duše som dúfal že môj takmer vybitý telefón mi aspoň ukáže koľko je hodín. Mal som šťastie, batéria ukazovala tri percentá a dokonca som si mohol dovoliť pozrieť sa koľko je hodín. [...]

Jaroslav Haščák

V kauze Gorila opäť obvinili Haščáka a ďalšie osoby

19.03.2024 09:36, aktualizované: 09:45

Ide o trestné činy založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny či korupčné trestné činy.

Kurimany, zrútený most

Nemeckú statičku Sabine H. uznal súd za nevinnú v kauze spadnutého mosta na Spiši

19.03.2024 09:24

Tragédia si v novembri 2011 vyžiadala štyri ľudské obete a ďalších zranených.

Štefan Harabin, ta3

VIDEO: Prezidentský kandidát Štefan Harabin. Rusko nepovažuje za agresora, chce neutralitu Slovenska

19.03.2024 07:00

O post prezidenta Slovenskej republiky vo voľbách v roku 2024 sa uchádza 10 ľudí.

vojna na Ukrajine

ONLINE: Michel: Aby bol v Európe mier, musí sa pripraviť na vojnu. Volá po vojnovej ekonomike

19.03.2024 06:15, aktualizované: 09:39

Ak nebude reakcia EÚ správna a neposkytne Ukrajine dostatočnú podporu, aby zastavila Rusko, budeme ďalší na rade, tvrdí šéf Európskej rady Michel.

davidsk

Myslím teda som

Štatistiky blogu

Počet článkov: 26
Celková čítanosť: 73185x
Priemerná čítanosť článkov: 2815x

Autor blogu